jueves, 12 de julio de 2012

Volem lo tren ! Tren Lleida-La Pobla de Segur


Avui l'entrada al bloc és més reivindicativa que explicativa, sense deixar l'essència turística i geogràfica. Retornem a dues zones ja descrites anteriorment, la Conca de Tremp i la Serra del Montsec, aquestes dues zones del Pre-Pirineu de Lleida tenen en comú una infraestructura que és la línia de tren entre Lleida i La Pobla de Segur, una línia que mereix una visita si un és amant dels ferrocarrils.

Amb gairebé 90 km, es tarda 1h50 minuts a fer tot el trajecte. Passa per les comarques del Segrià, la Noguera i el Pallars Jussà, inicialment fou concebuda com a línia de connexió amb el sud de França a través del Pirineu, però només es va realitzar fins a La Pobla de Segur, un tram que es va inaugurar l'any 1951.

Travessa diverses serres la més important de la qual és la Serra de Montsec a través del Congost de Terradets i la Font de les Bagasses. Té un total de 41 túnels, el més llarg dels quals té 3'5 km, és el Túnel de Palau entre Sant Llorenç de Montgai i Vilanova de la Sal. Té un total de 31 ponts i 17 estacions, les més importants de les quals són Balaguer, Tremp i La Pobla de Segur. Altres estacions destacades són la d'Àger, ideal com a punt de partida per fer excursions i la de Cellers-Llimiana a tocar del Pantà de Terradets que permet accedir als serveis turístics de la zona. Actualment la línia és coneguda com a Trens dels Llacs, ja que passa pels pantans de Montgai, Camarsa, Terradets i Sant Antoni, tot seguint el riu Noguera Pallaresa.

El recorregut és ideal per fer en família, els nens en disfrutaran, per amants de la natura gràcies als paisatges majestuosos de la zona, als enamorats dels ferrocarrils per fer un trajecte per terres de muntanya ja sigui amb el tren convencional o amb el tren turístic que permet admirar i fotografiar sense problemes el paisatge, així com també pels nostàlgics del Pallars Jussà, aquesta tranquil·la i dinàmica terra de muntanya i agricultura de secà encapçalada per la capital Tremp, i La Pobla de Segur.

La línia funciona com a dinamitzador de la zona, en especial de la comarca del Pallars Jussà, es va remodelar per complet fa pocs anys, nous rails, noves travesses i remodelació total de les estacions i baixadors de la línia. En el total de la línia es van mantenir els tres serveis de matí, migdia i tarda, i en el tram entre Lleida i Balaguer es va augmentar considerablement la freqüència, fet que també va comportar un augment substancial dels passatgers, era una reivindació del territori feta realitat. Però l'arribada l'any 2010 d'un nou govern de la Generalitat, propietària de la línia, ha reduït a la meitat la freqüència de pas de trens entre Lleida i Balaguer i ha reduït a només, si si només, 1 servei entre Lleida i La Pobla de Segur, totalment insuficient, malgrat que la Generalitat diu que ho fa per la poca rendibilitat de la línia, ho ha substituït en autobusos de línia regular en el mateix trajecte. S'haurien d'haver mantingut els serveis a la línia, el territori s'ho mereix, és una promoció de la zona i un servei públic al ciutadà en unes zones on el transport públic de viatgers escasseja i on s'hauria de promocionar tot salvaguardant la línia de tren, afegint-me així a la reivindicació pallaresa de "Volem lo tren!".

Fins i tot, en aquest cas de manera excepcional, el nombre de fotografies és molt més àmplia per il·lustrar aquesta línia ferroviària.  Podem veure la Baronia de Sant Oïsme, les Serres del Montsec i Boumort, les estacions de Cellers-Llimiana i La Pobla de Segur, el poble penjat de Talarn o un pont sobre el Pantà de Camarasa a Àger.











No hay comentarios:

Publicar un comentario